Unul dintre cele mai semnificative provocări cu care se confruntă tinerii din Europa este excluziunea de la educație și de la piața muncii. Potrivit datelor recente, 11% dintre persoanele cu vârste între 15 și 29 de ani se aflau, în 2024, în situația de a nu urma o formă de instruire, să nu aibă un loc de muncă și să nu fi înscris într-un program de formare profesională. Scopul comun stabilit la nivel european este de a reduce acest indicator sub 9% până în 2030, dar majoritatea statelor membre înregistrează valori semnificativ mai mari.
În cazul României, aproape unul din cinci tineri se află în această categorie, procentul atingând 19,4%. Situația este similară și în alte state din regiune, precum Serbia sau Grecia. În contrast, țări precum Olanda sau Islanda raportează cote mult mai scăzute, de doar 4,9%, respectiv 5%.
Problema este amplificată și de inegalitățile dintre sexe. În unele țări, diferența dintre numărul de femei și bărbați afectați este semnificativă. De exemplu, în România, 25,2% dintre tinere se regăsesc în această situație, față de 14% în cazul bărbaților. Disparitățile sunt și mai evidente în alte state, unde dezechilibrele structurale sunt mai pronunțate.
Specialiștii subliniază că una dintre cauzele principale ale acestui fenomen este nepotrivirea dintre ceea ce oferă sistemul educațional și cerințele reale ale pieței muncii. Mulți tineri nu reușesc să se orienteze spre domeniile care ar asigura o inserție profesională rapidă și stabilă.
Măsurile propuse vizează, în principal, realinierea programelor școlare la nevoile economice, sprijinirea tinerilor în procesul de căutare a unui loc de muncă și facilitarea accesului la programe de recalificare și formare continuă. Fără eforturi concertate, riscul de a perpetua acest decalaj și de a genera excluziune socială pe termen lung rămâne ridicat.