decembrie 28, 2025
j2n4zoc

Turbulențele din timpul zborurilor devin tot mai frecvente și severe ca urmare a încălzirii globale, conform unor analize recente. Deși aceste evenimente sunt de obicei trecătoare, ele reprezintă una dintre principalele cauze ale accidentelor legate de condițiile meteorologice în aviație.

În ultimii 15 ani, s-au înregistrat peste 200 de răniri provocate de turbulențe, iar incidentele grave – care necesită inspecții ale aeronavelor – apar de mii de ori anual. Specialiști explică că, deși avioanele moderne rezistă turbulențelor, pasagerii și echipajul pot suferi leziuni dacă nu poartă centura de siguranță.

Turbulențele pot fi de trei tipuri: convective (asociate cu furtuni), orografice (deasupra munților) și cele în aer liber, care sunt deosebit de periculoase datorită invizibilității. Acestea din urmă sunt cauzate de vânturile puternice de la altitudini mari, unde zboară avioanele comerciale.

Cercetări recente indică o creștere semnificativă a frecvenței turbulențelor în aer liber, cu până la 155% în unele regiuni, precum Atlanticul de Nord sau Asia de Est. Încălzirea globală intensifică forța și forfecarea vânturilor, ducând la formarea unor curenți aerieni instabili.

O analiză a Universității din Reading arată că, odată cu creșterea temperaturii, turbulențele în Atlanticul de Nord sporesc substanțial atât iarna, cât și vara. Deși ierna a fost tradițional sezonul cu cele mai multe turbulențe, acum și perioadele calde devin tot mai agitate.

Pentru a atenua riscurile, experții lucrează la optimizarea rutelor de zbor și la îmbunătățirea prognozelor meteorologice. Unele companii aeriene încearcă să reducă timpul în care pasagerii nu poartă centura de siguranță. Cu toate acestea, soluția fundamentală rămâne reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, de care sectorul aerian este parțial responsabil.